Skip to main content

Binnenstadsproject van het jaar

De jaarlijkse award voor ‘Binnenstadsproject van het jaar’ reiken we uit aan projecten of processen die onderscheidend en vernieuwend zijn en laten zien dat jouw binnenstad zich aanpast aan de behoeften van vandaag én van de toekomst.

In 2023 zijn de projecten in de binnenstad van Hengelo en Veenendaal verkozen tot het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ in de thema’s ‘Samenwerking’ en ‘Leefbaar & Sociaal’. Ook in 2024 reiken we deze titel weer uit aan vernieuwende projecten die een inspiratiebron vormen voor andere binnensteden. Misschien wel aan het binnenstadsproject in jouw binnenstad?

Ieder jaar staan er drie thema’s centraal waarvoor je een project of proces kunt indienen. De thema’s zijn verbonden aan de Binnenstadsbarometer. Deze editie staan de thema’s ‘Activiteit & Gebouw’, ‘Eigen & Uniek’ en ‘Duurzaam & Digitaal’. Is er in jouw binnenstad een project of proces gerealiseerd (of gestart) dat past binnen één van deze thema’s? Meld dit project dan nu aan door het intakeformulier in te vullen.

Deelname aan de jaarlijkse awards is enkel mogelijk voor leden van het Platform Binnenstadsmanagement.

Proces Award 'Binnenstadsproject van het jaar'

Het proces om de winnende binnenstadsprojecten te bepalen, is als volgt:

Stap 1

Om kans te kunnen maken op een award voor jouw binnenstadsproject, vragen we je om een intakeformulier in te vullen. Het intakeformulier beschrijft de inhoud van het project of proces. Je kunt het intakeformulier uiterlijk 21 januari 2024 indienen.

Stap 2

Op 24 of 25 januari vindt er vervolgens telefoongesprek plaats met het Platform Binnenstadsmanagement waarin we gezamenlijk het intakeformulier bespreken. Hierin bespreken we onder andere welk van de drie thema’s het beste aansluit bij het project of proces.

Stap 3

Vervolgens ga je in gesprek met de jury tijdens een van de speeddates. De jury stelt je in een gesprek van 20 minuten verdiepende vragen om een goed beeld te vormen van het project/proces. De speeddates vinden dit jaar plaats in Utrecht op 27 en 29 februari 2024.

Stap 4

Op basis van deze gesprekken bepaalt de jury de winnaars van de award. Tijdens de Dag voor de Binnenstad hoor je of jouw binnenstad een award in ontvangst mag nemen.

Thema’s Binnenstadsproject van het jaar

De jaarlijkse awards voor Binnenstadsproject van het jaar zijn verbonden aan de thema’s van de Binnenstadsbarometer (Activiteit & Gebouw, Innovatiekracht, Bereikbaar & Toegankelijk, Samenwerking, Leefbaar & Sociaal, Eigen & Uniek). In 2024 staan de volgende drie thema’s centraal: Activiteit & Gebouw, Eigen & Uniek en Duurzaam & Digitaal.

Het is natuurlijk mogelijk dat jouw project meerdere thema’s raakt. Ook deze projecten kunnen deelnemen.

Activiteit & Gebouw

De economische functies die een plaats hebben in de binnenstad en gebruik maken van het vastgoed staan in dit thema centraal. De diversiteit van functies in de binnenstad is de afgelopen jaren groter geworden. De dominantie van detailhandel heeft plaats gemaakt voor een mix van woon-, werk-, winkel- en verblijfsfuncties. Dit vraag om aanpassingen van het vastgoed en de omgeving. Kwaliteit, innovatie en diversiteit zijn hier bepalende aspecten voor de vitaliteit van een binnenstad en de toekomstbestendigheid van de binnenstad.

Voorbeeldprojecten/onderwerpen: detailhandel, leegstandsbestrijding, vastgoed, horeca, bedrijven, cultuur, vestigingsklimaat, transformaties, leisure, warenmarkt.

Duurzaam & Digitaal

De manier waarop de binnenstad inspeelt op nieuwe (maatschappelijke) ontwikkelingen en deze toepast in de binnenstad, zoals digitalisering / technologisering en duurzaamheid. Een veerkrachtige binnenstad heeft de focus op duurzaamheid en op digitalisering als middel om innovatieve oplossingen toe te passen en de binnenstedelijke doelstellingen te monitoren.

Voorbeeldprojecten/onderwerpen: duurzaamheid, energieneutraal, klimaatadaptatie, vergroening, weersbestendig, milieu, ecologie, digitalisering, online vindbaarheid, smart-city, monitoring, data.

Eigen & Uniek

Dit thema stelt de identiteit van de binnenstad centraal: de eigenheid en het onderscheidend vermogen van de binnenstad en de manier waarop de binnenstad haar DNA uitdraagt in de vorm van georganiseerde activiteiten, (online/offline) branding en tastbare elementen in de ruimte. Wat maakt de ene binnenstad anders dan een andere binnenstad? Dat kan gaan om de gebouwde omgeving (architectuur en stedenbouw), de openbare ruimte, het aanbod aan functies of innovatieve concepten.

Voorbeeldprojecten/onderwerpen: beleving, DNA, profilering, marketing, evenementen, openbare ruimte, online/offline profilering, branding, gastvrijheid, kunst & cultuur