Skip to main content

De deelnemende projecten van 2024: Breda - De Beter Bereikbaarheid Applicatie (BBA)

Wie wordt de winnaar van de verkiezing ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject? Tot aan de Dag voor de Binnenstad op 11 april, lichten we alle 19 ingezonden projecten voor je uit. De stad Breda vindt het belangrijk dat iedereen van de historische binnenstad kan genieten. Een bezoek en verblijf moet voor iedereen makkelijker worden, dat realiseert de stad met de Beter Bereikbaarheid App!

Breda wil een toegankelijke, groene, grenzeloze en gastvrije stad zijn. Met de Beter Bereikbaar Applicatie (BBA) worden allerlei databronnen gecombineerd op een overzichtelijke interactieve kaart. Mensen met een beperking bereiden hun bezoek buiten de deur graag goed voor om te weten of zij met hun beperking wel terecht kunnen. De informatie die ze daarvoor nodig hebben, is vaak lastig te vinden en staat op meerdere plekken. De BBA brengt hier verandering in.

De app zelf
De applicatie bestaat uit twee onderdelen. Met een prikkelarme kaart waarop de meest essentiële informatie staat voor mensen met een beperking, daarnaast kunnen organisatoren van evenementen zelf een interactieve kaart maken voor hun event. Denk hierbij aan hardloopwedstrijden of de carnavalsoptocht. Tijdens de pilotfase is de BBA 35.000 keer gebruikt. Zes evenementen, Breda Marketing, Bredaas museum, Chassé theater en Gemeente Breda hebben elk hun eigen kaart op de website geplaatst. De applicatie blijft zich ontwikkelen en de planning is dat in Q1 2024 alle functionaliteiten klaar zijn.

Essentiële informatie binnen handbereik
Het bezoek aan een stad vergt voor mensen met een beperking vaak veel voorbereiding. Waar kan ik parkeren? Is er een geschikt toilet? Waar kan ik uitrusten? De Beter Bereikbaar App (BBA) biedt hiervoor uitkomst. Met de BBA kan een interactieve kaart gemaakt worden waarop allerlei basisvoorzieningen overzichtelijk in beeld zijn gebracht. Hierdoor wordt het bezoek aan Breda ook voor deze groep een aangenaam bezoek. De BBA-kaart wordt opgebouwd met databronnen van de gemeente en aangevuld met andere informatie. Dit kan door in te loggen op het BBA Self Service Portaal. Simpel door de databronnen te selecteren die voor het betreffende evenement van belang zijn. Daarbij kan een evenement specifieke faciliteiten toevoegen, zoals de EHBO-post, kassa, in- en uitgangen en zelfs een route. Als de informatie geselecteerd is, kan een code gegenereerd worden die men eenvoudig op de eigen website plaatst. Zo maakt elk evenement gebruik van dezelfde informatiebronnen. Voor de gemeente heeft dit enkele voordelen. Zo hoeft de gemeente niet zelf bekendheid te geven aan het bestaan van de BBA-kaart, omdat deze op de website van het evenement staat. Hoe meer evenementen de BBA-kaart plaatsen, hoe beter het inzicht wordt in het gebruik van de faciliteiten, wat weer mooie input is voor stedelijke ontwikkeling.

Versterkende dienstverlening
Naast het faciliteren van een gastvrij en zorgeloos bezoek aan de binnenstad voor mensen met een beperking, heeft de BBA diverse andere doelstellingen. Zo kan de app ook bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen en de dienstverlening aan burgers en bedrijven versterken. De ontwikkeling van de BBA verliep interactief, met continue feedback van ervaringsdeskundigen en organisaties. Bovendien heeft het project geholpen knelpunten bij digitale innovatie weg te nemen en wordt het opgeschaald voor toepassing in andere steden en evenementen.

De ontwikkeling van de BBA is nooit af. De ervaringen van de gebruikers worden constant meegenomen en daarom zal de BBA ook in de toekomst de applicatie zijn die voorziet in de behoeften van de eindgebruikers. Wil je meer weten over deze innovatieve technologie en hoe de stad Breda dit aanpakt of de app zelf bekijken? Neem dan een kijkje op https://www.breda.nl.